Produkty powstałe w wyniku kondensacji pary wodnej, jednak nie jak w przypadku opadów w powietrzu, tylko przy powierzchni ziemi, to osady atmosferyczne. Najbardziej znane wszystkim to rosa, szadź, szron, gołoledź, nalot ciekły i zamróz. Rosa są to kropelki wody występujących na powierzchni roślin, skał czy przedmiotów. Powstaje latem w warunkach bezchmurnej pogody. Wówczas tuż przed wschodem słońca dochodzi do szybkiego wychłodzenia się ziemi, temperatura spada poniżej punktu rosy i na najchłodniejszych przedmiotach dochodzi do kondensacji pary wodnej. Warunkiem powstania szronu jest ujemna temperatura powietrza. Powstaje podobnie jak rosa, jednak w innych warunkach termicznych. Jej produktem są lodowe kryształki w postaci rosy. Szadź ma postać lodowych szczotek. Powstaje, kiedy wychłodzone, wilgotne powietrze znajduje się w ruchu. Wtedy na niektórych przedmiotach narastają lodowe igiełki. Gołoledź jest to zamarznięta na podłożu woda. Dochodzi do niej najczęściej, kiedy po mroźnej i suchej pogodzie, powietrze ociepla się i staje się wilgotniejsze. Zjawisko to jest niebezpieczne zwłaszcza na drogach. Nalot ciekły powstaje wtedy, kiedy na wychłodzone ściany napływa ciepłe powietrze, kiedy zaś ściany mają poniżej 0ş C, zjawisko to nazywamy zamrozem.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: