Opady atmosferyczne są produktem kondensacji pary wodnej z chmur, padającymi na powierzchnię ziemi. Powstają, kiedy kryształki lodu lub krople wody osiągają taki ciężar, że atmosfera nie jest już w stanie ich utrzymać w formie zawieszenia. Do opadów należą: mżawka, deszcz, śnieg, krupy śnieżne, grad i inne. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych opadów. Mżawka jest opadem, który tworzą bardzo drobne kropelki wody, których średnica nie przekracza 0,5 milimetra. Najczęściej pada ona z chmur warstwowych deszczowych. Większe krople, o średnicy ponad 0,5 milimetra tworzą deszcz. Ulewne deszcze mają swoje źródło w chmurach kłębiastych deszczowych. Śnieg jest opadem kryształków lodu jest efektem kondensacji pary wodnej przy ujemnym punkcie rosy ( temperatura punktu rosy to temperatura w której dochodzi do kondensacji). Krupy śnieżne są lekkimi bryłkami o średnicy 2 do 5 milimetrów, które powstają na skutek rozrostu kryształków lodu wokół jednego. Grad jest nieco większymi bryłkami lodu o średnicy od 5 do nawet 50 milimetrów. Najczęściej pada on latem z rozbudowanych chmur kłębiastych deszczowych. Aby doszło do konkretnych opadów musza zostać spełnione określone warunki. Najczęściej jest to spotkanie się chłodnego z ciepłym powietrzem. Są to wówczas opady frontalne. Front atmosferyczny jest granicą rozdzielającą ciepłe i zimne masy powietrza, różniące się temperaturą i wilgotnością. W strefie frontu zachodzą intensywne procesy, tworzące zmienne warunki pogodowe, a w tym między innymi także opady. Front, który poprzedza ciepłą masę powietrza przemieszczającą się w stronę zimnej nazywamy frontem ciepłym. W odwrotnej sytuacji, kiedy chłodne powietrze zbliża się do ciepłego mamy do czynienia z frontem chłodnym. Natarcie zimnych mas powietrza na ciepłe powoduje wypchnięcie ciepłego ku górze (ze względu na to, że jest lżejsze), rozbudowują się wtedy chmury kłębiaste deszczowe, co powoduje przeważnie ulewne i krótkotrwałe deszcze. Jest to charakterystyka frontu chłodnego. Natomiast w przypadku ciepłego, kiedy ciepłe masy zbliżają się do zimnych, zmuszone są wspiąć się na cięższe, chłodne powietrze, w wyniku czego powstaje mocno rozciągnięta strefa frontalna, w której dominują chmury warstwowe deszczowe. Efektem ich powstania są opady długotrwałe jednak mało intensywne.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: