Barometr mierzy ciśnienie atmosferyczne, to znaczy nacisk powietrza na ziemię. Gdy igła podnosi się, pogoda jest ładna. Nocą ziemia się ochładza. Para wodna przekształca się w kropelki, czyli rosę, która zamarzają, jeżeli jest bardzo zimno. Woda unosi się w powietrzu i skupia się w chmurach. Kiedy krople są zbyt ciężkie, spadają na ziemię-jest to deszcz. Niektóre chmury są ciepłe u dołu, a zimne u góry. Krople wody zamarzają i opadają na ziemię w postaci małych kulek lodu-jest to grad. Jeżeli w całej chmurze temperatura jest niższa niż zero stopni Celsjusza, z zamarzniętych kropli wody tworzą się płatki śniegu, sześcioramienne kryształki-jest to śnieg. Czasami powierzchnia ziemi jest bardzo wilgotna. Kiedy słonce wschodzi i zaczyna ją ogrzewać, parująca woda tworzy bardzo niską zawieszona chmurę. Pod wpływem działania słońca pomiędzy ziemia i atmosferą ma miejsce stała wymiana wody. Każda kropla wody na powierzchni planety odbywa niekończącą się podróż. Woda znajdująca się w roślinach czy w oceanie paruje pod wpływem ogrzewania promieniami słonecznymi. Następnie wyżej ochładza się i tworzy chmury. Z chmur uwalnia się woda. Woda ta, zasila rzeki, lodowce lub przenika przez glebę i tworzy podziemne warstwy wodonośne.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: