Różne ogrzewanie się lądu i morza, jak również zachowanie się wznoszących i opadających mas powietrza pozwalają na następujące spostrzeżenia. Po pierwsze powietrze wznosi się nad ogrzanym lądem. Po drugie górą powietrze odpływa a następnie opada, następnie dołem napływa powietrze znad chłodniejszej powierzchni wody, z góry opada powietrze, które uzupełnia masę powietrza nad powierzchnią wody i ponownie napływa na ogrzany ląd. W nocy ląd wypromieniowuje ciepło szybciej niż woda. Powietrze nad lądem ochładza się i kurczy. Górą napływa teraz powietrze z zewnątrz i zwiększa w ten sposób ciśnienie atmosferyczne nad lądem. W wyniku tego tworzy się przeciwny obieg powietrza. Powietrze osiada nad ochłodzonym lądem, następnie odpływa znad lądu i nad cieplejszą wodą unosi się. Górą napływa powietrze znad cieplejszej powierzchni wody. Powietrze, które odpłynęło znad lądu, unosi się znad powierzchni wody i wysoko na nią przepływa do obszaru wysokiego ciśnienia nad lądem. Czynnikiem decydującym w obu przypadkach jest różnica temperatury między masami powietrza, w wyniku czego powstaje różnica ciśnienia.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: