Układy prądów powietrza byłyby dużo prostsze, gdyby nie stały obrót Ziemi wokół swojej osi. Różnice ciśnienia byłyby łatwiej wyrównywane, powietrze przepływałoby szybciej z wyżu do niżu. Obrót Ziemi dookoła swej osi trwa stale, a wraz z nim powodowana przez niego siła odśrodkowa, wywołująca działanie odchylające na przepływające powietrze. Obrót Ziemi dookoła osi oddziałuje w kierunku pionowym i poziomym. Załóżmy, że dane ciało porusza się w stosunku do Ziemi w kierunku wschodnim. Porusza się ono szybciej wokół osi ziemskiej niż sama Ziemia. Siła odśrodkowa jest silniejsza niż bezruch a siła przyciągania ziemskiego pozornie słabsza. Gdy ciało to porusza się w stosunku do Ziemi w kierunku zachodnim porusza się wtedy wolniej w stosunku do osi Ziemi niż ona sama. Siła odśrodkowa jest słabsza niż bezruch, a siła przyciągania Ziemskiego pozornie silniejsza. Jest to jeden ze składników przyspieszenia. Składnik poziomy powoduje odchylenie prądów płynących z zachodu na wschód, na półkuli północnej na prawo, a na półkuli południowej na lewo. Ukształtowanie powierzchni wpływa nie tylko na wywoływane przez nie tarcie i związane z nim zużycie energii przez przepływające powietrze. Górzyste i skaliste wybrzeża, łańcuchy gór wewnątrz lądu, stanowią przeszkody dla prądów powietrza przepływających blisko powierzchni Ziemi i zmuszają do zmiany drogi. Dzięki temu z czynnikami tymi są związane często zjawiska typowe dla danego regionu. Wielkimi barierami górskimi dla wiatrów na obszarze Europy są górzyste tereny Norwegii ze wzniesieniami do 2500 metrów, Alpy w Europie Środkowej (1200 – 4800 m) i Pireneje w Hiszpanii (3404 m – najwyższy szczyt). Oprócz dużych łańcuchów górskich istnieje mnóstwo mniejszych wzniesień o znaczeniu miejscowym, jak na przykład niewysokie góry w środkowych Niemczech, albo też Apeniny we Włoszech. Zarówno powierzchnia Ziemi jak i rozczłonkowanie wybrzeży Europy, są daleko bardziej zróżnicowane niż na innych kontynentach. Jest tu wiele wysp i półwyspów. Ta różnorodność ukształtowania danego obszaru geograficznego zmienia wzajemny stosunek lądu i wody na zajętych przez Ne powierzchniach i odpowiednio wpływa na miejscowe warunki pogodowe.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: