Wpisy z kategorii ‘Ekologia’

Minerały

22 stycznia 2019

Litosfera składa się ze skorupy ziemskiej i leżącej pod nią zewnętrznej części górnego płaszcza Ziemi- astenosfery. Znaczenie pojęcia minerał zmieniało się wraz z rozwojem badań naukowych z zakresu geologii. W przeszłości uważano, że minerałami są niektóre ciała krystaliczne skorupy ziemskiej, utworzone w sposób naturalny, bez udziału człowieka. Według tej definicji do minerałów zaliczano również substancje, które wykrystalizowały się na ścianach wyrobisk kopalnianych. Obecnie przyjmuje się, że minerałem jest składnik skorupy ziemskiej powstały naturalnie, bez jakiejkolwiek ingerencji człowieka, bedący jednocześnie pierwiastkiem, związkiem chemicznym, bądź ich jednorodną mieszaniną, zwykle o stałym stanie skupienia. Minerałem o najprostszej postaci, czyli jednorodnym pierwiastkiem jest złoto, srebro, a także diament, grafit. Związki chemiczne będące minerałami to między innymi: kwarc, sól kamienna i kalcyt. Większość minerałów posiada budowę krystaliczną. Kryształy to ciała stałe o uporządkowanej budowie wewnętrznej, której atomy tworzą tak zwaną sieć przestrzenną. Minerały rozpoznawane są za pomocą charakterystycznych właściwości fizycznych. Najbardziej istotne cechy to: Gęstość – wyrażana w postaci ciężaru właściwego. Cecha ta pozwala odróżnić od siebie minerały, na przykład złoto od pirytu. Złoto ma niemal czterokrotnie większą gęstość. Większość minerałów skałotwórczych ma gęstość 2-4 g/cmł. Barwa – według tego kryterium minerały dzielimy na barwne i bezbarwne a także zabarwione. Minerały barwne pozostawiają rysę o takiej samej barwie, a zabarwione pozostawiają rysę białą. Twardość – oznacza opór, jaki minerał stawia ostrzu, jakim próbuje się zarysować powierzchnię minerału. Do prostego określania tej właściwości służy skala twardości Mohsa. Jest to dziesięciostopniowa skala, którą wyznaczają minerały wskaźnikowe. Twardość wzrasta w skali od 1 do 10. Twardość minerału określamy przez porównanie go do minerałów wzorcowych. Minerał o skali twardości 1 może zostać zarysowany przez każdy inny minerał, natomiast o skali 5 tylko przez minerały o tej samej twardości lub większej.

Sadzenie drzew

13 września 2010

23Sadzenie drzew jest to rodzaj czynności. Sadzenie drzew jest bardzo ważnym aspektem szczególnie teraz, kiedy na ulicach jest coraz więcej samochodów oraz czadu wszystko to prowadzi do zanieczyszczeni naszego środowiska a jest to bardzo nie korzystne. Sadzenie drzew odbywa się, co pewien czas, ponieważ należy mieć na to odpowiednie fundusze. Drzewa są niezbędne, jeśli chodzi o powietrze, ponieważ tylko w ten sposób można utrzymać tlen na ziemi a jest on niezbędny do życia. Drzewa asymilują powietrze i przetwarzają na czyste. Niestety wiele z nich ulega wycięciu, ponieważ przemyśl się rozwija i powstają nowe drogi. Dlatego też sadzenie jest tak ważną kwestią. Najczęściej sadzenie to odbywa się w lasach na specjalnie przygotowanych trenach. Niestety sadzenie ma pewne wady, ponieważ wycinane są dorodne drzewa a ludzie sadzą tylko sadzonki, które będą musiały jeszcze długo rosnąc zanim osiągną swoja dojrzałość. W czynności tej bierze udział nie tylko leśnictwo, ale też ludzie z, zewnątrz czyli wszyscy, którym zależy na tym, aby ziemia był zdrowym miejscem Segregowanie to inaczej układnie. Segregowanie dotyczy rożnych sfer naszego życia, ponieważ segregować można ubrania jedzenie, ale też śmieci. W tym wypadku kierujemy się pewnymi kryteriami, czyli wytycznymi, których należy przestrzegać. Jeśli chodzi o śmieci to jest ich bardzo dużo rodzajów, dlatego też należy dokładnie przemyśleć jak ej dzielić. W tym celu często władze miast sponsorują pojemniki na śmieci, na nich znajdują się specjalne oznaczenia mówiące o tym gdzie należy wkładać, jakie śmieci. Najczęściej podział jest wynikiem tego, z jakiego materiału jest dany śmieć. Najczęściej dzielimy śmieci na trzy podstawowe kategorie, czyli na szkło plastyk i kartony. Dzięki temu podziałowi każdy wie jak je segregować. Podział musi istnieć, ponieważ każdy materiał w inny sposób należy zutylizować, czyli się go pozbyć. Jeśli śmieci są posegregowane wtedy cala prac odbywa się sprawniej. Segregacji watro jest uczyć je od najmłodszych lat, ponieważ wtedy łatwiej jest nam się do tego wdrążyć

Przepisy ochrony gatunkowej

30 sierpnia 2010

29W zwierzyńcach, ogrodach zoologicznych, – laboratoriach badawczych, rezerwatach hodowlanych oraz zwierząt urodzonych w warunkach hodowli zamkniętej. Poza fragmentarycznymi ujęciami zagadnień ochrony środowiska w klasach niższych w programie klasy III poświęcono cały dział problemowi „Ochrona przyrody i jej zasobów”. Realizację treści programowych tego działu należy rozpocząć od powtórzenia wiadomości ze szkoły podstawowej, głównie z klasy VII. Następnie proponuje się realizować ten dział w ramach następujących jednostek tematycznych : 1. Stosunek człowieka do zasobów przyrody (niszczycielski czy twórczy). 2. Racjonalna gospodarka zasobami przyrody oraz konieczność ich ochrony: – ochrona gatunkowa i bioccnotyczna, ochrona krajobrazu, parki narodowe i rezerwaty. Opracowując te zagadnienia nauczyciel odwoła się do spostrzeżeń młodzieży dotyczących obcowania z przyrodą w najbliższym otoczeniu i do wiadomości z geografii. W dyskusji z uczniami. Temat „Parki narodowe i rezerwaty przyrody w Polsce” Cele – poznawczy Zapoznanie młodzieży z parkami narodowymi i rezerwatami jako jedną z form ochrony środowiska; – wychowawczy Uświadomienie motywów ochrony środowiska. Wyrabianie umiłowania piękna przyrody Ojczystej. Metoda – samodzielna praca uczniów z lekturą i mapą, – wykład wprowadzający nauczyciela. Środki dydaktyczne – filmy: W Tatrzańskim Parku Narodowym, Kampinoski Park Narodowy, Ojcowski Park Narodowy (jeden Z podanych, do wyboru przez nauczyciela); – mapa parków narodowych i rezerwatów w Polsce; -.- Statut Ligi Ochrony Przyrody; -‚ rzutnik i ilustracje zwierząt i roślin chronionych; – lektura: Praca zbiorowa: Tatrzański Park Narodowy. Kobendzina J.: Puszcza Kampinoska. Gotkiewicz N, Szafer Wł.: Ojców jako teren wycieczek szkolnych. Radwańska-Paryska Z.: Zielony świat Tatr. Szafer Wł.: Szata roślinna Polski. Tok lekcyjny 1. Wykład wprowadzający nauczyciela.

Woda i jej ujęcia

8 sierpnia 2010

39życiodajna wodaWoda to jeden z najszerzej występujących związków w przyrodzie. Należy zwrócić uwagę choćby na fakt, że woda to podstawowy składnik naszego ciała. Ogólnie woda spełnia bardzo ważne funkcje w obrębie funkcjonowania naszego ciała. Można w tym momencie przywołać choćby przykład pocenia się czyli termo regulacji. Woda to także bardzo ważny aspekt, jeżeli chodzi o biologiczne podejście do świata. Woda pozwala rosnąć i ogólnie istnieć roślinom. Dlatego też tak ważna rola rzek czy ogólnie cieków wodnych czy jezior. Woda w postaci mórz i oceanów to także swego rodzaju determinant klimatyczny i pogodowy. Wreszcie woda jako rzeki i zbiorniki wodne to bardzo miłe tereny dla wypoczynku. Także jako zastosowania przemysłowe woda to niezmiernie ważny czynnik, używany do chłodzenia czy kierunkowo na przykład pod ogromnym ciśnieniem w modułach służących do cięcia rożnego typu elementów. Jak widać rola wody jest bardzo rozbudowana i bez jej obecności ogólnie nie może istnieć bardziej rozbudowane życie lub nie może istnieć w ogóle. skąd woda do piciaUjęcia wody pitnej to bardzo newralgiczne miejsca. Chodzi w tym momencie o ogólne zagadnienia ochrony, choćby przed skażeniami, ale także w kontekście utrzymywania stałej czystości danego ujęcia. W tym momencie należałoby zaznaczyć, że ogólna czystość to oczywiście podstawowe znaczenie tego słowa, ale także kontekst choćby bezpieczeństwa bakteriologicznego czy wirusowego. Ujęcia wody w Polsce to głównie zbiorniki wodne, których woda jest uzdatniana do użytku domowego. W niektórych miejscach kraju wodę czerpie się ze studni głębionych lub bezpośrednio ze źródeł, ale nie jest to rozbudowane na zbyt dużą skalę. Dodatkowo należy zaznaczyć, że ogólny stan wód powierzchniowy w Polsce raczej nie nastraja optymistycznie, ponieważ tylko niewielki procent należy do pierwszej klasy czystości, a przeważają wody w trzecie klasie. Taki stan podyktowany jest zaniedbaniami kilkudziesięciu lat i dopiero od kilkunastu lat sytuacja powoli ma się coraz lepiej, ale niestety dalej niezadowalająco. Dlatego też każdy z nas powinien we własnym zakresie dbać o ochronę wody.

© Środowisko i ludność