Do powierzchni podłoża dochodzi mniej niż połowa promieni słonecznych, równocześnie zaś większą część tego promieniowania powierzchnia Ziemi oddaje znów do atmosfery. Padające promieniowanie jest najsilniejsze tam, gdzie pada prostopadle (obszary w pobliżu równika), jest natomiast odpowiednio słabsze, gdy pada bardziej skośnie (obszary polarne). Promieniowanie, które zostaje wypromieniowane z powrotem do atmosfery nazywamy promieniowaniem długofalowym i zostaje ono w większej części pochłonięte przez atmosferę zawierającą parę wodną. Tylko 8% przedostaje się przez atmosferę ziemską do przestrzeni kosmicznej. Jest to utrudnione głownie przez obecność chmur. Dochodzi tu do zjawiska, które nazywamy efektem cieplarnianym, podobnym do procesu zachodzącego w szklarni. Ogrzewanie się od dołu, odgrywa w kształtowaniu się pogody dużą rolę. Wywołuje ono silne, skierowane do góry prądy powietrza. Ciepło do wyższych warstw atmosfery przenosi ciepłe ogrzane powietrze znad powierzchni ziemi. Z drugiej stronę chłodniejsze powietrze z wyższych warstw opada na powierzchnię ziemi. Zjawiska turbulencji sprzyjają wyrównywaniu się temperatury i mieszaniu ze sobą mas powietrza o różnej temperaturze.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: