Woda w ruchu ma sporą siłę: jeżeli włożysz rękę do rzeki, prąd będzie ja pchał. Kiedyś energia ta wprawiała w ruch koła młyńskie. Dziś, dzięki zaporom, wykorzystuje się ją do produkcji elektryczności. Zapora, zbudowana w poprzek rzek, zatrzymuje naturalny bieg wody. Zmusza się ją, aby przesunęła swoje konto, napędzając w ten sposób turbiny. We Francji u ujścia rzeki Rance do morza, turbiny napędzane są ruchem przypływów oraz odpływów. Wiedza o odnawialnych źródłach energii nie rozwija się na tyle szybko, żeby zaspokoić rosnące potrzeby. Zużywamy trzy razy więcej energii niż dwadzieścia lat. Trzeba, więc je oszczędzać. Turbiny wiatrowe zastąpiły wiatraki. Zaopatrzone są w mocno skrzydła oraz silnik, który ustawia je automatycznie w stronę wiatru. Przekształcają one siłę wiatru w energię, która zasili fabryki jak również mieszkania. Na pustyni kalifornijskiej lub na Morzu Północnym, gdzie wieją silne wiatry, powstają farmy wiatrowe. Turbiny w kształcie koła, na całym świecie, służą do wypompowania wody z podziemnych złóż w najbardziej suchych strefach. Należy pamiętać, że ze słońca, wiatru oraz wody będzie można korzystać zawsze. Dziś szczególnie wskazane jest korzystanie z tych źródeł energii. Odnawialne źródła energii nie zanieczyszczają środowiska.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: