Ciepło i światło, jakie daje słońce, pozwala na istnienie życia na ziemi. W elektrowniach słonecznych promienie są wychwytywane przez lustra. Ogromne ciepło, które się w nich koncentruje służy do wytwarzania pary wodnej, a następnie energii. Ekrany słoneczne, zainstalowane na dachu, podgrzewają wodę w domu lub basenie. Ten system sprawdza się nie tylko w ciepłych krajach: Niemcy zajmują w Europie drugie miejsce pod względem wykorzystania energii słonecznej. Baterie słoneczne używane w kalkulatorach przekształcają światło słońca w elektryczność. Energia ta pochodzi z ciepła z wnętrza ziemi. W kontakcie z nim, obecna pod ziemią lub dostarczona przez człowieka woda, przekształca się w parę, która zasila elektrownie lub sieci grzewcze. We Francji ciepła woda z warstw podziemnych pozwala na ogrzewanie około 20 000 mieszkań. Najwięcej takiej energii wykorzystuje Islandia, wyspa wulkaniczna. Tam ogrzewa się w ten sposób siedem mieszkań na dziesięć. A także szklarnie, a nawet drogi: woda przepływająca w zakopanych pod droga rurą zapobiega gołoledzi. Odpady pochodzenia roślinnego i zwierzęcego rozkładając się wytwarzają metan. Jeżeli zostaną umieszczone w zamkniętym zbiorniku, gaz ten może być odzyskiwany do produkcji ciepła lub energii elektrycznej.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: