Podczas konferencji zwołanej w Hamburgu w 1988 roku, uznano iż najwyższy wpływ na globalne zmiany klimatu ma emisja dwutlenku węgla. W powietrzu znajdują się tylko 0,3 % tego gazu, jednak to w połowie on jest przyczyną podwyższania się temperatury powietrza na kuli ziemskiej. Od roku 1800 poziom dwutlenku węgla w powietrzu wzrósł o 20%, z tego też powodu to właśnie jemu przypisuje się wzrost temperatury o pół stopnia Celsjusza. Innymi gazami tego typu, mający również, choć nie w tak dużym stopniu wpływ na wzrost temperatury są metan, tlenki azotu, fluoro-chloro-węglowodory (freony) oraz tlenek węgla. W Niemczech 37% z 6 milionów ton metanu dostarczają rocznie do atmosfery składowiska odpadów, natomiast jedną trzecią rolnictwo, w tym przypadku jego źródłem jest przede wszystkim masowa hodowla zwierząt. Źródłem metanu jest także górnictwo oraz nieszczelne gazociągi. Najlepiej widzialnymi oznakami są tak zwane rolnicze zmiany klimatu oraz ilość wody w rzekach. Ilość wody w rzekach stale maleje. Zmiany klimatu mają również swoje skutki natury zdrowotnej człowieka. Obecnie stosuje się wiele sposobów, mających na celu zmniejszenie ilości czynników, które zwiększają efekt cieplarniany.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: