Zarówno rolnictwo, jak i przemysł, podobnie zresztą jak wszyscy użytkownicy wody w domach, zanieczyszczają wodę, wylewając do niej niebezpieczne substancje. Zanieczyszczenia te dostają się do płynącej w rzekach wody, wtedy, gdy ścieki nie są oczyszczone w oczyszczalniach lub, gdy przenikają przez glebę do zbiorników podziemnych. Ponadto zanieczyszczenia zawarte w dymach oraz spalinach dostają się z deszczem do wód. Na przestrzeni wieków woda wyżłobiła dziury w skalach. Powstały groty. Służą one za zbiorniki-są to warstwy freatyczne. Woda może wydostawać się na powierzchnię przez źródła naturalne lub studnie, naturalne lub wykopane przez człowieka. Podobnie jak lodowiec i oceany, rzeki rzeźbią krajobraz ziemi. Gdy napotykają na miękkie skały, rozlewają się w szerokie doliny. Jeżeli skala jest twardsza, woda żłobi głębokie parowy lub wąwozy, jak na przykład kaniony. W USA podobnie jak w niektórych krajach arabskich, gdzie brakuje wody, aby odsolić wodę morską wybudowano specjalne fabryki. W ciągu 20 lat zwiększyła się dwukrotnie ilość spożywanej wody. Co roku, na świecie na choroby przenoszone drogą wodną umierają miliony dzieci. W Chile w wielu wioskach mieszkańcy rozwieszają sieci rybackie na słupach, aby zebrać wodę znajdującą się w morskim powietrzu. Gdy brakuje wody, ludzi zabija susza.
Kategorie
Strony
O stronie
Problemy ochrony środowiska nabrały dziś szczególnej ostrości i jak stwierdził w swym raporcie Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych U'Thant (1969) "po raz pierwszy w historii spraw ludzkich wyłonił się kryzys środowiska ludzkiego". Nauczyciel realizując materiał nauczania winien wykorzystać to hasło i wskazać na znaczenie zaangażowania każdego człowieka w kształtowanie i ochronę środowiska. Ochrona środowiska stała się fundamentem racjonalnej i perspektywicznej gospodarki narodowej zwłaszcza dotyczącej rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, górnictwa oraz wielu gałęzi przemysłu dostarczających lub przerabiających surowce naturalne. Początkiem nowego racjonalnego i przemyślanego gospodarowania jest przygotowanie w Polsce kompleksowego programu kształtowania i ochrony środowiska do roku 1990. Opracowując te problemy należy zwrócić uwagę młodzieży na podstawowe przedsięwzięcia podjęte w tym programie, a także osiągnięcia w tym zakresie regionu, w którym znajduje się szkoła. Ochrona gleby. Walorów danego parku. Byłoby wskazane, aby te jednostki lekcyjne stanowiły przygotowanie wycieczki do parku narodowego. Przykładowy plan wycieczki do Pienińskiego Parku Narodowego Przygotowanie do wycieczki Krótkie referaty uczniów 1. Topografia i geologia. 2. Sieć wodna. 3. Jak powstały Pieniny. Przyjaciele: